Moottoripyörä laivassa
Suomesta on hyvät laivayhteydet Eurooppaan. Finnlines kuljettaa motoristeja Helsingistä Saksaan ja Puolaan. Helsingistä pääsee helposti myös Ruotsiin, josta motoristit jatkavat luonnollisesti Norjan vuoristoon. Moottoripyörällä saa yleensä erityiskohtelua mm. laivan lastausjonossa. Moottoripyörät kutsutaan jonon keulille ja päästetään laivoihin ensimmäisenä.
Moottoripyörän kuljettaminen laivassa on henkilöautoa hieman monimutkaisempi juttu. Eri laivayhtiöt palvelevat motoristeja eri tavalla. Yleensä laivassa on "kiinnitysliina" moottoripyöriä varten. Kannattaa ottaa kuitenkin mukaan myös oma liina. Yleensä laivayhtiön työntekijät auttavat moottoripyörän kiinnityksessä, mutta poikkeuksiakin on.
Kuvassa oikea-oppinen moottoripyörän kiinnitys laivan kanteen.
Moottoripyörän kiinnittäminen laivan kanteen
Jos päätät kiinnittää pyörän itse laivan kanteen, niin toimi seuraavasti:
- etsi moottoripyörälle hyvä paikka, esim. seinän vierestä
-
laita ykkösvaihde päälle
- käännä sarvet "rattilukkoon"
- jätä moottoripyörä jalkatuelle (ei keskituelle, kaatumisvaara)
-
ota kiinnitysliina (oma tai laivayhtiön) ja kiinnitä moottoripyörä laivan kanteen, jalkatukea vasten kiristäen.
Moottoripyörällä laivassa
Moottoripyörällä pääsee helposti Saksaan ja Puolaan käyttämällä laivayhteyksiä Helsingistä.
* Helsinki - Rostock (Saksa), matkan kesto n. 30 tuntia.
* Helsinki - Gdynia (Puola) matkan kesto alle 30 tuntia.
Super fast laivat menevät välin noin 20 tunnissa.
* Naantali - Kapellskär (Ruotsi) kesto n. kahdenksan tuntia.
Matkatavarat
Matkatavaroita ei kannata ottaa mukaan liikaa. Taka - ja sivulaukut ovat ihan ok, jos ne moottoripyörään saa helposti.Tankkilaukullakin pärjää kaksi henkilöä jopa 16 päivän Euroopan reissun. Yhdet housut ja paita jäivät vielä käyttämättäkin. Yksi mahdollisuus on ostella halpoja T-paitoja ja heitellä sitä mukaan menemään kun tulee vaihdon aika. :)